De Coca-Cola en WNF 'Arctic Home' campagne - Reisverslag uit Zeist, Nederland van Femke Koopmans - WaarBenJij.nu De Coca-Cola en WNF 'Arctic Home' campagne - Reisverslag uit Zeist, Nederland van Femke Koopmans - WaarBenJij.nu

De Coca-Cola en WNF 'Arctic Home' campagne

Door: Femke

Blijf op de hoogte en volg Femke

01 Februari 2013 | Nederland, Zeist

Vanaf januari 2013 trekken het WNF en Coca-Cola samen op om met de campagne 'Arctic Home' aandacht te vragen voor het beschermen van het leefgebied van de ijsbeer.

Misschien heb je het al gezien in de supermarkt, de ijsberen op de blikjes Coca-Cola. Dat is één van de uitingen van de nieuwste campagne van Coca-Cola in samenwerking met het WNF.

De natuur van het Noordpoolgebied is kwetsbaar. Op dit moment vormt klimaatverandering de grootste bedreiging. In het Noordpoolgebied stijgt de temperatuur twee keer zo snel als in de rest van de wereld. Een direct gevolg is dat de hoeveelheid zee-ijs afneemt. Voor de ijsbeer, die vanaf het ijs jaagt, is dat desastreus. Het WNF zet zich in voor de bescherming van de ijsbeer en zijn leefgebied. Maar ook Coca-Cola heeft een hechte band met het dier. De ijsbeer is namelijk al sinds 1922 het icoon van het frisdrankenmerk en wordt gebruikt in verschillende campagnes. Coca-Cola wil nu graag iets terug doen voor hun gerespecteerde icoon.

Arctic Home is een 3-jarige campagne die in 16 Europese landen gevoerd wordt met als ultiem doel een positievere toekomst te creëren voor de ijsbeer en het Noordpoolgebied. Door onze krachten te bundelen zijn we in staat om meer te bereiken dan ieder voor zich. Nooit eerder hebben zoveel individuele Coca-Cola en WNF kantoren op zo’n grote schaal samengewerkt om aandacht te vragen voor de bescherming van een gebied en soort.

Het geld dat we met deze campagne ophalen wordt gebruikt om het leefgebied van de ijsbeer te beschermen. Dit doen we door samen te werken met de lokale bevolking, de overheid en andere betrokkenen. Tevens faciliteren we wetenschappelijk onderzoek en zetten we ons in om de conflicten tussen mensen en ijsberen te verminderen. Er wordt een ijsbeer-top georganiseerd om publiciteit te genereren voor het belang van bescherming van het Noordpoolgebied en te zorgen dat dit hoger op de politieke agenda’s komt te staan. Meer informatie over de vier belangrijkste projecten waar het geld aan besteed zal worden kun je lezen in de volgende blogs!

Afgelopen 17 januari was de officiële start van de internationale campagne in Londen. Geoff York, de ijsbeerspecialist van het WWF Global Arctic Programme vertelde over de problemen in het Noordpoolgebied en de noodzaak tot bescherming van het gebied en de dieren die er leven. Vanuit Coca-Cola lichtte Ulrike Sapiro (Environmental Sustainability Director The Coca-Cola Company dit bijzondere partnerschap verder toe aan pers en andere genodigden. De film ‘To the Arctic’ werd vertoond en het meest spectaculaire onderdeel was wel de ‘augmented reality’ waarbij het net leek of de bezoekers tussen de ijsberen liepen (zie foto’s)!

De dag erna volgde de start van de campagne in Nederland. Hierbij waren Johan van de Gronden en Hessel de Jong aanwezig, directeurs van respectievelijk het WNF en Coca-Cola Nederland. Ook hier vertelde Geoff York over het noordpoolgebied en zijn eigen jarenlange ervaringen daar als ijsbeeronderzoeker. Bezoekers konden in een ijskoude hal zelf een ‘kijkje nemen’ in het Noordpoolgebied. Een ijskunstenaar had een prachtige sculptuur van een ijsbeer gemaakt.

Kijk op: https://www.wnf.nl/nl/arctic/arctic_home_campagne/ voor een impressie van het campagne evenement en meer informatie!

Nu de campagne dan echt van start is kan iedereen meedoen om te helpen het noordpoolgebied en de ijsbeer te beschermen. Ga naar Arctichome.nl en doe mee!!

Kijk ook op de blog van mijn collega Gert als je meer wil lezen over de campagne, de ijsbeer en zijn leefgebied. De komende weken plaasten wij verschillende blogs over deze onderwerpen.

• 01 Februari 2013 - 16:33

Gert:

Mooie actie! Voor een mooi gebied. Voor mooiste ijsberen!

• 01 Februari 2013 - 20:27

Dave Dielissen:

Goede en leuke blog Femke.
    Proost op het weekend en op de ijsbeer!

• 05 Februari 2013 - 13:50

Marlou:

Super leuk Femke! Gaaf verhaal, op naar een boek!

Femke

Ik werk voor het Wereld Natuur Fonds aan het Arctisch Programma. Ik bouw aan strategieën om conflicten tussen mensen en ijsberen in het Arctisch gebied te verminderen. De ijsbeer gebruikt zee-ijs als platform bij het jagen op zeehonden. Nu het zee-ijs steeds sneller wegsmelt, komen beren steeds vaker aan land. Bovendien neemt de menselijke activiteit in het gebied toe. Dat leidt tot meer mens–ijsbeercontact, en daarmee soms tot slachtoffers onder mensen en ijsberen. Samen met de Arctische landen zoeken we naar de beste methodes om conflicten te verminderen en te zorgen dat mens en ijsbeer in harmonie naast elkaar kunnen leven in het Arctisch gebied.

Actief sinds 08 Jan. 2013