Een nieuwe Arctische lente - Reisverslag uit Zeist, Nederland van Femke Koopmans - WaarBenJij.nu Een nieuwe Arctische lente - Reisverslag uit Zeist, Nederland van Femke Koopmans - WaarBenJij.nu

Een nieuwe Arctische lente

Door: Femke

Blijf op de hoogte en volg Femke

03 Mei 2013 | Nederland, Zeist

Met het aanbreken van de lente is de Arctic Home Campagne van dit jaar afgelopen. Overal in het Arctisch gebied is de nacht voor dag ingewisseld. Een explosie van leven en een tijd van ongekende nieuwe mogelijkheden breekt aan. De ganzen uit Nederland zijn weer in Spitsbergen en Siberië aangeland om er te broeden. De drieteen strandlopers uit Afrika zijn via de Wadden en IJsland al flink op weg om in oost Groenland de volgende generatie op de wereld te zetten.
De laatste moeder ijsberen zijn samen met hun tweelingen uit hun sneeuwholen gekropen. De jongen maken hun eerste schreden op het gladde zeeijs, volgen ma op zoek naar ringelrob jongen die daar zojuist geboren zijn.

We hopen voor hen allemaal een prachtige zomer, vol nieuwe avonturen en goede levenslessen. Zodat iedereen straks weer op hun juiste plek zich kan voorbereiden op de volgende poolnacht.
Dan is ook de Arctic Home Campagne weer terug! Want het natuurbeschermingswerk in het Noordpoolgebied is nooit klaar of af – we blijven uw steun enorm hard nodig hebben. We hopen dat deze blogs leuk en interessant voor u waren. Wij hebben er in ieder geval met veel plezier aan gewerkt en komen u vast nog wel eens tegen – op het web, tijdens een lezing, in WNF’s Panda magazine of gewoon bij ons op kantoor en thuis!

Groet Gert en Femke

Femke

Ik werk voor het Wereld Natuur Fonds aan het Arctisch Programma. Ik bouw aan strategieën om conflicten tussen mensen en ijsberen in het Arctisch gebied te verminderen. De ijsbeer gebruikt zee-ijs als platform bij het jagen op zeehonden. Nu het zee-ijs steeds sneller wegsmelt, komen beren steeds vaker aan land. Bovendien neemt de menselijke activiteit in het gebied toe. Dat leidt tot meer mens–ijsbeercontact, en daarmee soms tot slachtoffers onder mensen en ijsberen. Samen met de Arctische landen zoeken we naar de beste methodes om conflicten te verminderen en te zorgen dat mens en ijsbeer in harmonie naast elkaar kunnen leven in het Arctisch gebied.

Actief sinds 08 Jan. 2013